Franczyza w Polsce

Koszyk jest pusty

19 sierpień 2010
supermarketW szybkim tempie przybywa w Polsce Biedronek i sklepów Lidl. Plany intensyfikacji rozwoju w naszym kraju ogłosiła także trzecia co wielkości sieć dyskontów – Netto.


Obecnie duński operator zarządza w naszym kraju 196 sklepami. Ale już za miesiąc ma ruszyć 200. sklep, który zostanie uruchomiony w Szczecinie. – Na koniec 2010 r. będziemy mieli w Polsce między 212 a 215 sklepów – mówi Sławomir Nitek, wicedyrektor Netto Polska w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

W kolejnych latach ekspansja może być jednak dużo szybsza, bowiem koncern sprzedał właśnie brytyjski oddział Dansk Supermarket za 620 mln euro. Pieniądze pozyskane z tej transakcji koncern przeznaczy na rozwój dyskontów w naszym kraju oraz w Niemczech. Centrala firmy jeszcze nie zadecydowała, jakie fundusze przeznaczy na przyspieszenie rozwoju polskiego oddziału sieci. Wiadomo jednak, że dzięki zastrzykowi gotówki Netto będzie mogło otwierać u nas więcej sklepów. – Dotychczas uruchamialiśmy rocznie ok. 30 nowych placówek. Teraz ta liczba zostanie znacząco zwiększona - zapewnia Sławomir Nitek.

Netto jest obecnie trzecią siecią dyskontowych supermarketów na polskim rynku. Numerem dwa jest Lidl z liczbą ponad 360 sklepów. Liczba ta także nieustannie się zwiększa. Niedoścignionym liderem pozostaje jednak Biedronka, która ma już ponad 1500 sklepów. W pierwszym półroczu ich liczba zwiększyła się o 67, a w drugim może ich przybyć jeszcze ok. 100. Kilkadziesiąt obiektów zostanie też wyremontowanych. Właściciel sieci, Jeronimo Martins Group przeznaczył na tegoroczne inwestycje w sieci Biedronka 400 mln euro. Podobne kwoty moga iść na rozwój w latach kolejnych, bowiem w 2012 r. w naszym kraju ma działać dwa tysiące Biedronek.

Sprzedaż żywności w Polsce pozosostaje w ostatnim czasie na dość stabilnym poziomie. Jeśli już można mówić o wzrostach w poszczególnych miesiącach, to są one rzędu 2-3 proc. Tymczasem sprzedaż w dyskontach rośnie znacznie szybciej. W tym roku ma ona wynieść 21,6 mld zł wobec 19,6 mld zł w 2009 r. (+ 10,2 proc.). A w 2012 r. osiągnie wartość 25,7 mld zł.

Ekspansja tańszych sieci coraz bardziej zagraża niezależnym sklepom, które znikają z rynku bądź poszukują partnerów wśród większych graczy na rynku tworzących sieci franczyzowe. Zreszą ich opinie także świadczą o tym, że rynek musi się konsolidować. Dotyczy to jednak nie tylko niezaleznych sklepów, ale także najwiekszych sieci.

– Osobiście nie wierzę, aby na rynku handlowym w Polsce można było spokojnie funkcjonować, osiągając skalę sprzedaży kilkuset milionów, czy nawet 1-2 mld zł. Sprzedaż takiej wielkości generowana przez firmę ciągle nie gwarantuje utrzymania w przyszłości godziwego zarobku dla właściciela czy akcjonariuszy. W przypadku naszej firmy nie mam wątpliwości, że będą rozpatrywane w przyszłości duże fuzje i przejęcia. Na polskim rynku będzie dochodzić do transakcji pomiędzy dużymi i średnimi rodzimymi podmiotami, takimi jak Eko Holding, Bomi, Alma, Piotr i Paweł czy Polomarket. Skala działalności w przypadku tych firm nie gwarantuje ich właścicielom spokojnego snu – powiedział Artuk Kawa, prezes Grupy Handlowej Emperia w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl.

JCB

portal_spozywczy_logo
Oceń: 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Komentarz w tym Artykule

Najnowsze franczyzy

SONDA - MIEJ WŁASNE ZDANIE!

Czy uważasz, że franczyza jest popularną metodą prowadzenia własnego biznesu?

29.4%
41.8%
13.1%
12.4%

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 24.09.2014

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 01.10.2014

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA JAKO BEZPIECZNA METODA PROWADZENIA WŁASNEJ FIRMY - 17.09.2014